Curriculi

Bij Culturele Salon Nieuwe Uitleg ontmoeten liefhebbers van kunst en cultuur elkaar. Doordat steeds een andere invalshoek wordt gekozen ontstaat de nieuwe uitleg. 

Hieronder een aantal cv's van artiesten van de Nieuwe Uitleg.

Tinta von Altenstadt, violiste
Tinta von Altenstadt studeerde onder anderen bij V. Liberman en K. Wataya en volgde masterclasses bij H. Krebbers en Ph. Hirschhorn, het Amadeus kwartet en Gyorgi Kurtag. In 1992 richtte zij het Rubin kwartet op dat al snel internationale faam en waardering kreeg. Haar interesse gold altijd een breed spectrum van muziek. Zo was zij in grote delen van de wereld te horen in samenwerking met barokensembles zoals concerto Köln of Les Musiciens de Louvres of met hedendaagse muziek met het Asko Ensemble, Schönberg Ensemble of Musikfabrik Köln. Zij was concertmeester bij het Radio Kamerorkest met wie zij het vioolconcert van Hendrik Andriessen op CD opnam. Sinds 2002 is zij concertmeester bij Holland Symfonia en geeft ze les aan de Messiaen Academie en bij Artez.

Ineke Bosch, pianist
Pianiste Ineke Bosch kreeg haar eerste pianolessen bij F. Brackman- Hoogerwerf aan het Haarlems Muziekinstituut. Zij kreeg daar een gedegen opleiding, waarvan de jaarlijkse uitvoeringen in het Concertgebouw met pianoconcerten van Mozart en Beethoven o.l.v. dirigent Toon Verhey een hoogtepunt waren.
Na de Staatsexamens A en B vervolgde ze haar studie bij Jaap Spaanderman aan het Amsterdams Muzieklyceum waar ze afstudeerde met het einddiploma-solospel.
Daarna studeerde ze in Londen bij Maria Diamand-Curzio, leerlinge van Arthur Schnabel. In 1971 kreeg zij de Aanmoedigingsprijs voor Jonge Kunstenaars van de gemeente Eindhoven waar zij zich inmiddels gevestigd had.
Zij nam deel aan verschillende masterclasses o.m.van de Franse pianist Vlado Perlemuter in Dartington en in Rotterdam, van Cyprien Katsaris, van Ivan Moravec in Praag.
De masterclass bij Perlemuter leidde tot een aanbevelingsbrief van Perlemuter om een beurs voor privélessen in Parijs te vinden.

Bert van den Brink, pianist en componist/producer
Pianist, componist/arrangeur en producer, conservatoriumdocent, Bert van den Brink werd geboren op 24 juli 1958. Op vijfjarige leeftijd begon hij met zijn eerste pianolessen. Vanaf zijn geboorte is Bert van den Brink blind. Deze handicap heeft hem er niet van weerhouden om zijn studie piano klassiek aan het Utrechts Conservatorium bij Herman Ulhorn in 1982 cum laude af te ronden.
Nog in datzelfde jaar werd Bert benoemd tot docent piano lichte muziek aan datzelfde conservatorium. Improviseren deed hij al van jongs af aan op piano en orgel . Op dat gebied is hij autodidact. In de eerste periode na de studie gaf hij regelmatig klassieke concerten. Later sloeg de balans meer door naar de lichte muziek.
Dit jaar viel hem de eer te beurt de prestigieuze Boy Edgar-prijs in ontvangst te mogen nemen. Vanuit het niets iets nieuws creëren, dat is alleen de hele groten gegeven. De Nederlandse jazzpianist Bert van den Brink is er zo eentje. Zijn inventieve duetten met gitarist Jesse van Ruller en Toots Thielemans worden geroemd. Deze pianist kan als geen ander thema’s doorontwikkelen, variëren, anticiperen en vermaken. Hij is even vlot thuis in de doorwrochte, geďmproviseerde muziek als in de lichte jazz. De lijst van musici met wie hij het podium heeft gedeeld is indrukwekkend, van Toots Thielemans, Louis van Dijk, Cor Bakker, Miranda van Kralingen tot Chet Baker, Dee Dee Bridgewater en Denise Jannah.
Onlangs zagen we Bert van den Brink in het programma ‘Andere tijden’ op tv.

Jean Decroos, cellist
v.m. eerste solocellist van het Concertgebouworkest, studeerde aan het Conservatoire de Paris bij Paul Tortelier en André Navarra. Hij won diverse competities, waaronder het Pablo Casals Concours in Tel Aviv, het Concours International in Genčve en het Casals-Kreisler Concours in Luik. Hij is seniordocent aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag en oprichter van het Guarnieri Trio.

Geert Dhondt, muziekwetenschapper, basklarinettist en pianist 
Geert Dhondt (1966) is opgeleid aan de conservatoria van Gent en Rotterdam. Daarnaast studeerde hij kunstgeschiedenis en musicologie. Sinds 1988 doceert hij muziekanalyse en onderzoeksmethodiek aan het Koninklijk Conservatorium van de Hogeschool Gent. Als muziekwetenschapper is hij momenteel bezig met onderzoek naar relaties tussen muziek en andere kunstuitingen.
‘Er zijn soms opvallende gelijkenissen tussen verschillende kunstuitingen: muziek, literatuur, beeldende kunsten, uit verwante stijlperiodes. Bovendien wordt vaak om een en ander te verklaren of te verduidelijken, terminologie overgezet van één domein naar een ander. Dit kan zijn om parallellen bloot te leggen, of ter illustratie van contrasten. Het ‘trompe l’oeuil’ uit de barokschilderkunst vinden we terug in sommige barokmuziek. De drang naar abstracte vormgeving bij Kandinsky bemerken we ook in sommige muziek van Schönberg. En zowel Picasso als Stravinsky maken gebruik van collage- en montagetechnieken in sommige van hun werken.'

 Theodora Geraets, violiste
won na haar studie bij onder andere Davina van Wely en Dorothy Delay in New York een groot aantal prijzen, waaronder het Oscar Back Vioolconcours en het International Bartók Concours is Aspen, Colorado. Tevens ontving zij de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs. Ze was te zien in de jury van het bekende Koningin Elisabeth Concours en is viooldocente Koninklijk conservatorium Den Haag. Ze is concertmeester bij het Limburgs Symfonie Orkest

Corien Hoepman, klarinet
studeerde klarinet bij Reinier Hogerheijde aan de conservatoria te Groningen en Arnhem.
In juni 2002 behaalde zij haar diploma voor de 2e fase opleiding. Zij volgde o.a. masterclasses bij Karl-Heinz Steffens en Antony Pay. Ook nam ze deel aan de Internationale Sommerakademie te Salzburg, waar ze uitgenodigd werd, als één van de talentvolle deelnemers aan de akademie, te spelen in Schloss Mirabell.Ze is regelmatig te horen op kamermuziekrecitals, o.a. met het door haar opgerichte Rosinante Ensemble.

Mattijs Hoogendijk, tenor
studeerde zang aan het conservatorium in Zwolle, en vervolgde zijn opleiding bij Cora Canne Meijer. Hij rondde zijn eindexamen cum laude af met Tamino in Die Zauberflöte en Schumanns Dichterliebe . Mattijs Hoogendijk werkte o.a. mee aan een uitvoering en cd-opname van Rossini's Petite messe solennelle met het vocaal ensemble Quink, Bachs Weihnachtsoratorium en Johannes Passion in Nederland en Duitsland, en aan Willem Breukers 'Jona'. Toekomstplannen: zich verder toeleggen op opera, oratoria en liederen. Mattijs Hoogendijk zong al eerder bij Barokopera Amsterdam in Purcells King Arthur tijdens de tournee in Frankrijk (2003).

Robert Hoving, bariton
is zijn vakopleiding begonnen aan de Hogeschool voor de Kunsten te Zwolle, waar hij zijn UM-diploma behaalde.
Na zijn opleiding heeft hij verschillende workshops en masterclasses gevolgd bij o.m. Margreet Honig, Meinard Kraak, Roberta Alexander, Roger Vignolles.
De laatste twee jaar volgde hij in Metz de masterclass Lied en Melodie van Udo Reinemann waar hij zich zowel vocaaltechnisch als interpretatief verder heeft ontwikkeld.
Hij werkte mee aan verschillende producties van de Reisopera, het Onafhankelijk toneel en Opera Trionfo, waaronder Les Mamelles de Theresias van Poulenc en The Rakes Progress van Stravinski. Een aantal malen per jaar geeft hij liedrecitals.

Ab Koster, hoornist
Studeerde af met de Prix d'Exellence in Den Haag. Vervolgens studeerde hij in Duitsland bij Hermann Baumann, die hem omschreef als 'de beste hoornist van zijn generatie'. Hij was van 1977 tot 1990 eerste hoornist bij het NDR Symfonie Orkest, Hamburg. Hij verliet dit orkest om aan de vele aanvragen voor solo- en kamermuziek te kunnen voldoen. Hij is een kamermuziekspeler van grote reputatie en speelde onder vele anderen met Jean-Pierre Rampal, Gustav Leonhardt en Frans Brüggen. Naast zijn docentschap bij de Hamburg Musik Akademie maakte hij tournees door de VS, Canada, Taiwan en Australië. Ab Koster geeft masterclasses over de hele wereld.

Elizabeth van Malde, pianiste
Na een muziekstudie in Rotterdam en Parijs trad Elizabeth van Malde met diverse orkesten als soliste op. In kamermuziekverband werkt zij regelmatig samen met instrumentalisten en vocalisten en coachte jonge muziekstudenten als repetitor van de Hoge Scholen voor de Kunsten te Arnhem en Zwolle. Zij begeleidde op internationale concoursen. Voor de Radio gaf zij solo-recitals en maakte talloze opnamen, o.m. met Cor de Groot (twee vleugels), Ab Koster (hoorn), Theodora Geraets (viool) en Abbie de Quant(fluit). Met de twee laatstgenoemden maakte Elizabeth van Malde drie maal een concert-toernee door Indonesië. Een CD met Abbie de Quant (fluit) en Jean Decroos (cello) met werken van Philippe Gaubert had uitstekende perskritieken. Zij werkte mee aan de CD Classic-aid ("Tsunami"). Zojuist verscheen de CD, "Hommage ŕ Poulenc" (fluit-piano).

Lysette Meijer, violiste
(1979) studeerde bij Kees Koelmans aan de conservatoria van Groningen en Zwolle. In 2003 behaalde zij haar diploma voor de eerste fase. Vervolgens studeerde ze aan de Messiaen Academie in Zwolle bij Tinta von Altenstadt, waar ze in 2005 haar diploma tweede fase haalde. Tijdens beide fases werd ze intensief gecoacht en begeleid door pianiste Elizabeth van Malde. Lysette speelde in diverse conservatorium-orkesten, het Nationaal Jeugd Orkest en het Filharmonisch Jeugd Orkest van Vlaanderen.
Naast het orkestspel heeft zij zich verdiept in kamermuziek en volksmuziek, waarbij zij een vast duo vormt met accordeonist Wim Lever. Lysette is als viooldocente verbonden aan de muziekscholen van Stadskanaal, Bedum en Veendam.

Gerrit Oldeman, violist
Studeerde bij Erwin Schiffer in Tilburg(altviool),waar hij in 1971 de prix d'excellence behaalde.
Hij was solo-altist bij het Rotterdams Philh.Orkest tot eind vorige eeuw, speelde in het Nederlands strijkkwartet en als '' Violon Directeur'' in salonorkest Dom Perignon.
Naast het vioolspelen is Gerrit Oldeman een verwoed fietser;als lid van de Franse ''Club des cent cols'' bedwong hij meer dan 1600 verschillende cols en passen in Europa.

Henk van Overeem, muziekrecensent
Rechtenstudie en Kunstgeschiedenis in Utrecht. Was vele jaren producer Klassieke Muziek bij AVRO Radio en muziekrecensent bij het dagblad De Gooi en Eemlander. Trad als pianist voor de radio op in o.a. een Mozart concert met het Radio Kamerorkest. Is getrouwd met Elizabeth van Malde.

Christa Pfeiler, mezzo-sopraan
Studeerde zang in haar geboorteland Duitsland en behaalde vervolgens haar solistendiploma aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Het repertoire van deze veelzijdige zangeres omvat opera, oratoria, concertaria's en liederen van barok- en hedendaagse componisten. Samen met haar echtgenoot, pianist Rudolf Jansen, gaf zij tal van recitals door heel Europa. Ook maakte ze vele CD- en radio-opnamen.

Wladyslav Warenberg, cellist
Geboren in een Russische muziekfamilie. Studeerde aan het conservatorium van St. Petersburg. Kwam in 1977 naar Nederland. Was twee jaar solocellist in het Brabants Orkest. Vanaf 1979 plaatsvervangend solocellist in het Rotterdams Philharmonisch Orkes. Speelt regelmatig kamermuziek en heeft veel op CD opgenomen.

Abbie de Quant, fluitiste
Is regelmatig te horen in onze Culturele Salon Nieuwe Uitleg. Sinds 1992 organiseert zij een eigen serie in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. Typerend hierin is dat elk programma minstens één, speciaal voor haar geschreven compositie bevat. Abbie de Quant inspireerde o.a. de componisten Jo van den Booren, Jan Bus, Ton de Leeuw, Otto Ketting, Theo Loevendie, Jan Rokus van Roosendael, Joep Straesser en Bart Visman tot het schrijven van nieuw werk.

 

 

 

Tinta von Altenstadt
Tinta von Altenstadt

Ineke Bosch
Ineke Bosch

Bert van den Brink
Bert van den Brink

Jean Decroos
Jean Decroos

Geert Dhondt
Geert Dhondt

Theodora Geraets
Theodora Geraets

Mattijs Hoogendijk
Mattijs Hoogendijk

Ab Koster
Ab Koster

Elizabeth van Malde
Elizabeth van Malde

Gerrit Oldeman
Gerrit Oldeman

Henk van Overeem
Henk van Overeem

Christa Pfeiler, mezzo-sopraan
Christa Pfeiler

Wladyslav Warenberg
Wladyslav Warenberg

Abbie de Quant
Abbie de Quant