2007 - 2008 Aad Ledeboer: Poseidons Wraak Na deze woorden nam [Poseidon] zijn drietand in de handen en joeg de wolken tezamen en zweepte de wateren op. Alle vlagen van alle mogelijke winden joeg hij eroverheen. Aarde en zee bedekte hij onder dichte nevels. Aan het uitspansel stond de nacht. Tegelijk vielen zij aan: de oostenwind, de westerstorm, de noordenwind, in heldere vrieslucht geboren. En zij brachten de machtige zwelling van de zee in een rollende beweging. Toen verloor Odysseus de moed. "Wee mij, rampzalige", sprak hij, "wat moet er van mij worden?"[...] -Homeros, Odyssea, V. Ithaka mijn huis is een tentoonstelling
geïnspireerd door de theatermarathon Odysseus van toneelgroep De Appel.
Het theatergezelschap nodigde hiertoe een twintigtal kunstenaars uit,
verbonden aan de Vrije Academie in Den Haag. Bij windkracht tien zien we ongetwijfeld Poseidons wraak in werking. De zeegod zwoer Odysseus te vernietigen als wraak voor wat de held zijn zoon -de cycloop Polyphemos had aangedaan. Odysseus had Polyphemos' enige oog uitgestoken. Hij overleefde de toorn van Poseidon, maar zwierf uiteindelijk twintig jaar over zee.
|
|
2007 - 2008 |
|
Geert Dhondt musicoloog, powerpoint en piano 3 februari - 14.30 uur raakvlakken en verschillen in de beeldende kunst en muziek vanaf de barok tot de 20e eeuw na de pauze 20 en 21 eeuw met een nadruk op invloeden van jazz en ragtime Muziekwetenschapper, basklarinettist en pianist Geert Dhondt (1966)
is opgeleid aan de conservatoria van Gent en Rotterdam. Daarnaast
studeerde hij kunstgeschiedenis en musicologie. Sinds 1988 doceert hij
muziekanalyse en onderzoeksmethodiek aan het Koninklijk Conservatorium
van de Hogeschool Gent. Als muziekwetenschapper is hij momenteel bezig
met onderzoek naar relaties tussen muziek en andere kunstuitingen. Dag mevrouw en mijnheer
Ledeboer, Over de 20e eeuw. Zowel in de beeldende kunst als in de muziek extremen en originaliteit . Bijv. in Picasso's werk kun je een gezicht van verschillende kanten tegelijk zien. Of Braque neemt een viool uit elkaar en monteert de stukken daarna als sculptuur. Montagetechniek. In de muziek: klank en ruis. Bitonaliteit en ook weer montagetechniek. Zoals bj Stravinsky in de Sacre du Printemps: een accoord wordt eerst samengenomen en daarna geknipt.
|
|
Bert van den Brink lecture recital met improvisaties 10 februari - 14.30 uur (gewijzigde datum) de invloed van jazz en folklore op de klassieke muziek van onze tijd Pianist, componist/arrangeur en producer, conservatoriumdocent, Bert
van den Brink werd geboren op 24 juli 1958. Op vijfjarige leeftijd begon
hij met zijn eerste pianolessen. Vanaf zijn geboorte is Bert van den
Brink blind. Deze handicap heeft hem er niet van weerhouden om zijn
studie piano klassiek aan het Utrechts Conservatorium bij Herman Ulhorn
in 1982 cum laude af te ronden. "Jazz
of klassiek. We moeten er niet gewichtig over doen. Het is nu 2008 en
zometeen komt hier een brommer voorbij of de buurman slaat op de
muur...." |
|
Ineke Bosch pianorecital met toelichting 16 maart - 11.00 uur Fauré Nocturne Ravel Miroirs - 3 delen Ravel Valses nobles et sentimentales - programma afhankelijk van workshop - 14.00 uur workshop Ravel en Fauré met studenten Pianiste Ineke Bosch kreeg haar eerste pianolessen bij F. Brackman-
Hoogerwerf aan het Haarlems Muziekinstituut. Zij kreeg daar een gedegen
opleiding, waarvan de jaarlijkse uitvoeringen in het Concertgebouw met
pianoconcerten van Mozart en Beethoven o.l.v. dirigent Toon Verhey een
hoogtepunt waren.
|
|
Reserveren
De Nieuwe Uitleg biedt plaats aan 50 toehoorders. De serie kost € 50,-.
Parkeermeters - ook op zondag - alleen met muntgeld
|
|
Aad Ledeboer Schilderijen en ruimtelijk werk in metaal Deze tentoonstelling hangt momenteel in de Culturele Salon Nieuwe Uitleg, Nieuwe Uitleg 27, Den Haag en is op afspraak te bezichtigen (070-364.89.50).
|