2007 - 2008

Aad Ledeboer: Poseidons Wraak

Na deze woorden nam [Poseidon] zijn drietand in de handen en joeg de wolken tezamen en zweepte de wateren op. Alle vlagen van alle mogelijke winden joeg hij eroverheen. Aarde en zee bedekte hij onder dichte nevels. Aan het uitspansel stond de nacht. Tegelijk vielen zij aan: de oostenwind, de westerstorm, de noordenwind, in heldere vrieslucht geboren. En zij brachten de machtige zwelling van de zee in een rollende beweging. Toen verloor Odysseus de moed. "Wee mij, rampzalige", sprak hij, "wat moet er van mij worden?"[...] -Homeros, Odyssea, V.

Ithaka mijn huis is een tentoonstelling geïnspireerd door de theatermarathon Odysseus van toneelgroep De Appel. Het theatergezelschap nodigde hiertoe een twintigtal kunstenaars uit, verbonden aan de Vrije Academie in Den Haag.
Eén van hen is Aad Ledeboer, een kunstenaar die graag -maar zeker niet uitsluitend- in metaal werkt. Zijn installatie Poseidons wraak bestaat uit acht identieke gebogen bladen aluminium, drie aan drie aan staalkabels opgespannen. Ze zijn gespannen in de buitenruimte achter het voormalige politiebureau.
De bladen verwijzen naar de zeilen van Odysseus' schip. De zeilen bewegen zachtjes in de wind, en vangen het zonlicht. Dit zorgt voor grillige reflecties. Het werk is dynamisch, verandert van sfeer bij elk weertype. Bij strandweer zien we een schip dat voor de wind gaat. Bij een stevige Scheveningse zuidwester zien we de zeilen klapperen.

Bij windkracht tien zien we ongetwijfeld Poseidons wraak in werking. De zeegod zwoer Odysseus te vernietigen als wraak voor wat de held zijn zoon -de cycloop Polyphemos had aangedaan. Odysseus had Polyphemos' enige oog uitgestoken. Hij overleefde de toorn van Poseidon, maar zwierf uiteindelijk twintig jaar over zee.

video poseidons wraak

 

 

2007 - 2008

zondagmiddagserie voorjaar 2008

DRIE OPMERKELIJKE KUNSTENAARS OVER MUZIEK

 

Geert Dhondt
musicoloog,
powerpoint en piano
3 februari - 14.30 uur
raakvlakken en verschillen in de beeldende kunst en muziek vanaf de barok tot de 20e eeuw
na de pauze 20 en 21 eeuw met een nadruk op invloeden van jazz en ragtime

Muziekwetenschapper, basklarinettist en pianist Geert Dhondt (1966) is opgeleid aan de conservatoria van Gent en Rotterdam. Daarnaast studeerde hij kunstgeschiedenis en musicologie. Sinds 1988 doceert hij muziekanalyse en onderzoeksmethodiek aan het Koninklijk Conservatorium van de Hogeschool Gent. Als muziekwetenschapper is hij momenteel bezig met onderzoek naar relaties tussen muziek en andere kunstuitingen.
‘Er zijn soms opvallende gelijkenissen tussen verschillende kunstuitingen: muziek, literatuur, beeldende kunsten, uit verwante stijlperiodes. Bovendien wordt vaak om een en ander te verklaren of te verduidelijken, terminologie overgezet van één domein naar een ander. Dit kan zijn om parallellen bloot te leggen, of ter illustratie van contrasten. Het ‘trompe l’oeuil’ uit de barokschilderkunst vinden we terug in sommige barokmuziek. De drang naar abstracte vormgeving bij Kandinsky bemerken we ook in sommige muziek van Schönberg. En zowel Picasso als Stravinsky maken gebruik van collage- en montagetechnieken in sommige van hun werken.'

Dag mevrouw en mijnheer Ledeboer,
Ik wil jullie nog even bedanken voor de uitnodiging om zondagavond nog iets mee te gaan eten met jullie. Helaas kon dat niet, hoe graag ik (en ook Fien) ook nog even met jullie had(den) kunnen praten. Fien en ik vonden het een bijzonder gezellige namiddag: het unieke kader van jullie prachtige huis met de mooie kunstwerken en de manier waarop jullie de gasten ontvangen, maken de sfeer totaal uniek !! Dat jullie kinderen én kleinkinderen bij het geheel nauw betrokken worden, is toch wel enig in de wereld. Kortom, we houden de beste herinneringen over aan jullie en aan zondagmiddag, en dat wou ik toch nog even zeggen.
Met vriendelijke groet, en hopelijk zien we elkaar terug.
Geert Dhondt

Over de 20e eeuw. Zowel in de beeldende kunst als in de muziek extremen en originaliteit . Bijv. in Picasso's werk kun je een gezicht van verschillende kanten tegelijk zien. Of Braque neemt een viool uit elkaar en monteert de stukken daarna als sculptuur. Montagetechniek. In de muziek: klank en ruis. Bitonaliteit en ook weer montagetechniek. Zoals bj Stravinsky in de Sacre du Printemps: een accoord wordt eerst samengenomen en daarna geknipt.

 

Geert Dhondt


Powerpoint presentatie met voorbeelden aan de piano "Raakvlakken en verschillen in beeldende kunst en muziek vanaf de barok tot heden"aaraakvlakken

Bert van den Brink 
lecture recital met improvisaties
10 februari - 14.30 uur (gewijzigde datum)
de invloed van jazz en folklore op de klassieke muziek van onze tijd

Pianist, componist/arrangeur en producer, conservatoriumdocent, Bert van den Brink werd geboren op 24 juli 1958. Op vijfjarige leeftijd begon hij met zijn eerste pianolessen. Vanaf zijn geboorte is Bert van den Brink blind. Deze handicap heeft hem er niet van weerhouden om zijn studie piano klassiek aan het Utrechts Conservatorium bij Herman Ulhorn in 1982 cum laude af te ronden.
Nog in datzelfde jaar werd Bert benoemd tot docent piano lichte muziek aan datzelfde conservatorium. Improviseren deed hij al van jongs af aan op piano en orgel . Op dat gebied is hij autodidact. In de eerste periode na de studie gaf hij regelmatig klassieke concerten. Later sloeg de balans meer door naar de lichte muziek.
Dit jaar viel hem de eer te beurt de prestigieuze Boy Edgar-prijs in ontvangst te mogen nemen. Vanuit het niets iets nieuws creëren, dat is alleen de hele groten gegeven. De Nederlandse jazzpianist Bert van den Brink is er zo eentje. Zijn inventieve duetten met gitarist Jesse van Ruller en Toots Thielemans worden geroemd. Deze pianist kan als geen ander thema’s doorontwikkelen, variëren, anticiperen en vermaken. Hij is even vlot thuis in de doorwrochte, geïmproviseerde muziek als in de lichte jazz. De lijst van musici met wie hij het podium heeft gedeeld is indrukwekkend, van Toots Thielemans, Louis van Dijk, Cor Bakker, Miranda van Kralingen tot Chet Baker, Dee Dee Bridgewater en Denise Jannah.
Onlangs zagen we Bert van den Brink in het programma ‘Andere tijden’ op tv.

"Jazz of klassiek. We moeten er niet gewichtig over doen. Het is nu 2008 en zometeen komt hier een brommer voorbij of de buurman slaat op de muur...." 
En intussen speelde hij wel de sterren van de hemel.....

Bert van den Brink


Vooraf nog gauw een boterham met kaas


Dankjewel Bert! 
En weet je wat jouw leraar Herman Uhlhorn ooit tegen mij zei? "Die jongen, dat is mijn beste leerling."

Ineke Bosch
pianorecital met toelichting
16 maart - 11.00 uur 
Fauré Nocturne
Ravel Miroirs - 3 delen
Ravel Valses nobles et sentimentales

- programma afhankelijk van workshop -

14.00 uur workshop Ravel en Fauré met studenten

Pianiste Ineke Bosch kreeg haar eerste pianolessen bij F. Brackman- Hoogerwerf aan het Haarlems Muziekinstituut. Zij kreeg daar een gedegen opleiding, waarvan de jaarlijkse uitvoeringen in het Concertgebouw met pianoconcerten van Mozart en Beethoven o.l.v. dirigent Toon Verhey een hoogtepunt waren.
Na de Staatsexamens A en B vervolgde ze haar studie bij Jaap Spaanderman aan het Amsterdams Muzieklyceum waar ze afstudeerde met het einddiploma-solospel.
Daarna studeerde ze in Londen bij Maria Diamand-Curzio, leerlinge van Arthur Schnabel. In 1971 kreeg zij de Aanmoedigingsprijs voor Jonge Kunstenaars van de gemeente Eindhoven waar zij zich inmiddels gevestigd had.
Zij nam deel aan verschillende masterclasses o.m.van de Franse pianist Vlado Perlemuter in Dartington en in Rotterdam, van Cyprien Katsaris, van Ivan Moravec in Praag.
De masterclass bij Perlemuter leidde tot een aanbevelingsbrief van Perlemuter om een beurs voor privélessen in Parijs te vinden.

 

Ineke Bosch
Reserveren

De Nieuwe Uitleg biedt plaats aan 50 toehoorders.
Tijdig reserveren en inschrijven is nodig.
Telefoon 070 - 364 89 50
ledeboer.nieuwe.uitleg@hetnet.nl

De serie kost € 50,-.
Losse concerten € 15,-
16 maart concert + toehoren bij workshop € 25,- (incl. broodje tussen de middag)
Giro 65 22 68


Het publiek geniet ...

Parkeermeters - ook op zondag - alleen met muntgeld

 

 
   

Aad Ledeboer
Permanente tentoonstelling

Schilderijen en ruimtelijk werk in metaal 
Chinese inkt en acryl op Chinees rijstpapier op doek

Tentoonstelling van Aad Ledeboer in Culturele Salon Nieuwe Uitleg Den HaagDeze tentoonstelling hangt momenteel in de Culturele Salon Nieuwe Uitleg, Nieuwe Uitleg 27, Den Haag en is op afspraak te bezichtigen (070-364.89.50).

Lees meer over Aad Ledeboer »